آزمایشگاه سئوتحلیل رایگان سایتلغت نامه سئوآزمون رایگان سئو

آموزش تولید محتواآموزش سئوآموزش طراحی سایت

رسانهکتاب های الکترونیکی سئوپادکست های صوتی سئوویدئوهای آموزشی سئونرم افزار های تخصصی سئو

قرارداد سئو و افزایش رتبه گوگلخدمات مشاوره سئوخدمات سئو تکنیکال - سئو داخلیخدمات لینک سازی - بک لینک

گفتگوی لرنووب با مجید عابد متخصص سئو

مجید عابد سئو

 در ابتدا سلام عرض میکنم به تمامی کاربران عزیز لرنو وب .

همانطور که می دانید ما بخشی در لرنو وب  داریم  که با متخصصین مختلفی که در سئوی ایران برجسته هستند به گفتگو می پردازیم تا نظرات آنها را هم جویا شویم و برای شما منتشر کنیم تا جنبه های متفاوتی از سئو را یاد بگیرید.

امروز هم خدمت یکی از متخصصین سئوی  ایران آقای مجید عابد متخصص سئو هستیم که در این مدت که ایشان را می شناسیم جنبه های بسیار مثبتی هم از نطر تخصصی وهم از نظر اخلاقی در ایشان شاهد بوده ایم .

 

line

mohsen larimiسلام جناب عابد :

ابتدا کمی ازخودت بگو تا کاربران ما بیشتر با شما آشنا بشوند و اینکه الان کجا و به چه کاری مشغول هستی ؟

 

majid abed

‎‎با سلام، مجید عابد هستم، علاقه من به وب‌سایت و بهینه‌سازی اون از حدود سال ۸۳ با راه‌اندازی اولین وبلاگم شکل گرفت. البته خیلی نمیشد اسم این موضوع رو علاقه گذاشت، بیشتر یک سماجت و لجبازی بود که چرا با اینکه وقت زیادی برای وبلاگم میگذارم ولی تعداد بازدیدهای اون به شکل خنده‌داری کم و ناچیز بود. از همون زمان مطالعات خودم رو شروع کردم ولی باز هم اون موقع به این فرایند سئو نمیگفتیم و عملا من دنبال راه‌هایی افزایش بازدید وب‌سایت و وبلاگ بودم.
‎این موضوع ادامه داشت و من رو به سمت یادگیری زبان انگلیسی (البته در حد خواندن) کرد و حرکت به سمت منابع آموزشی انگلیسی دریچه جدیدی بود به یک دنیای بزرگ، هیجان انگیز و جدید.
‎‌ اولین کتابی که در این حوزه مطالعه کردم کتاب یک یا دو هزار و یک نوشته دوست خوبم آقای مهدی رودکی عزیز بود. از یک جایی متوجه شدم چیزی که به دنبال اون میرفتم اصلا یک علم و تخصص هست که در دنیا تدریس میشه ولی در ایران اصلا به اون اهمیتی داده نمیشه.
مجید عابد
‎بنابراین تصمیم گرفتم رشته تحصیلی ای رو انتخاب کنم که به طور غیرمستقیم ارتباط داشته باشه به این موضوع. دلم میخواست زمانی که زحمت میکشیم و یک محتوای دیجیتالی مثلا برای یک وب‌سایت تهیه میکنیم و شخص یا گروه دیگه ای بدون اجازه از اون سواستفاده می‌کنه بتونم ازش شکایت کنم.
‎رشته حقوق برای من جذاب به نظر اومد و در این رشته تحصیل کردم ولی حقیقتا چیزی نبود که دنبال اون بودم.
‎میدونید، خیلی از کارشناس‌های سئو با مشکل کمالگرایی روبرو هستن (البته روانشناس من معتقده که من کمالگرا نیستم و عملا کمال‌پرست محسوب میشم)
‎بزرگترین چالش من در یادگیری سئو دقیقا زمانی شروع شد که فکر کردم دیگه چیزی برای یادگیری ندارم، یک انجمن آنلاین ابتدا با نام iranseo.org و بعد از اون با دامین seoforum.ir راه اندازی کردم و بعد از مدتی که سوالات افراد مختلف رو در زمینه سئو دیدم تازه متوجه شدم که دانش من در مقابل کل دانش سئو و دیجیتال مارکتینگ قطره ای در مقابل یک دریاست. البته که خواسته مخاطب ها به سمت دیگه ای تغییر کرد و افراد از فروم های آنلاین به سمت گروه های تلگرامی و مشابه حرکت کرد.

‎انجمن سئو یعنی اون فروم آنلاین تغییر پیدا کرد به یک گروه تلگرامی که در بازه های مختلفی بیش از چند هزار مخاطب رو جذب خودش میکرد و به همون نسبت دوستانی هم ترک میکردن این گروه رو خارج از بحث علاقه شخصی من به یادگیری و آموزش سئو که به صورت خصوصی و گاهی عمومی در چند آموزشگاه و مراکز مشابه به تدریس سئو می‌پرداختم پروژه ها و همکاری هایی با چندین برند و مجموعه کوچک در زمینه های مختلف ایرانی و غیرایرانی هم داشتم.

‎که چالش های خیلی زیادی داشتم، مثلا یک مورد خیلی ساده اون این بود که پروژه ای که چند هزار بازدید در روز داشت یک شبه هک میشد و چند روز بعد میدی هزاران صفحه چینی، روسی و یا انگلیسی توی گوگل ایندکس شده که برگرداندن اون هم چالش های خودش رو داشت.
‎تصمیم گرفتم مدتی رو در مورد امنیت وب مطالعه کنم، حدود ۳ سال، اون موقع بزرگترین مرجعی که برای این کار وجود داشت یک فروم آنلاین به اسم آشیانه بود که چندین سال هم این گروه تونست در دنیا رتبه بیشترین تعداد هک رو در منابع مثل zone-h به ایران اختصاص بده.
‎بگذریم ?

‎الان هم یک گوشه یک تیم کوچک دارم و با پروژه‌هایی همکاری دارم و به دلایل شخصی خیلی اهل اسم بردن از برندهایی که باهاشون همکاری میکنم نیستم ?
‎در کنار اون یک سری فعالیت های آموزشی هم دارم.

line

mohsen larimiبه نظر شما در آینده , تاثیر سئو در رشد کسب و کارهای آنلاین بیشتر خواهد شد یا کمتر ؟

 

majid abed در مورد تاثیر سئو باید خدمتتون عرض کنم که من سئو رو به دو دسته تقسیم بندی میکنم:
اول، فعالیت‌هایی که تلاش می‌کنند یک برند از هم نظر از رقبا جلو بیفته مثل تجربه کاربری، بهینه‌سازی محتوا و خوانایی، تبلیغات آنلاین و ...
و دوم، فعالیت‌های کلاسیک قدیمی که فقط به یک یا چند جنبه از سئو می‌پرداختن مثل بک لینک یا محتواهای پرحجم و کم کیفیت که عملا ارزش زیادی هم برای کاربر خلق نمی کردن.
به نظر من موتورهای سرچ مخصوصا گوگل به سمتی حرکت میکنند که نتیجه ارزشمندتر رو به کاربر نمایش بدن یعنی دسته اول، این ارزش می‌تونه در تجربه لذت بخش کاربر، تخصصی بودن محتوا و محصولات، محبوبیت و معروفیت وب‌سایت و اعتماد و اعتبار اون خلاصه بشه. همون فاکتوری که به اختصار بهش E-E-A-T گفته میشه.
بنابر این مجدد اشاره میکنم، اگر یک وب‌سایت فقط سعی کنه با سئو به نتیجه برسه و در فاکتورهای دیگه دیجیتال مارکتینگ و برندینگ اقدامی نداشته باشه، به نظر من سئو نمیتونه برای اون در بلند مدت بازده زیادی داشته باشه
.

line

mohsen larimiبه نظر شما تاثیر بک لینک ها کم شده است؟

 

majid abedسال‌هاست یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای رنکینگ گوگل فاکتوری باعنوان پیج رنک یا امتیاز صفحه بوده که به طور خلاصه میشه گفت همون امتیازی که لینک ها به سایت های مرجع خودشون انتقال میدن.
البته خود گوگل بارها اعلام کرده که ما بیش از ۲۰۰ فاکتور برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده میکنیم و  پیج رنک تنها فاکتور رتبه‌بندی ما نیست.
تجربه من نشون داده که گوگل تمام تلاشش رو می‌کنه که نتیجه های سفارشی شده تری رو در اختیار کاربرها بذاره.
نتایجی که براساس موارد زیادی تغییر میکنن مواردی مثل سابقه جستجوی کاربر، زبان و منطقه کاربر، دستگاهی که با اون جستجو می‌کنه، میزان رضایت یا عدم رضایتش از هر صفحه وب و ...
بنابر این گوگل برای رسیدن به نتایج بهتر نیاز داره که بیشتر کاربرها رو آنالیز کنه بجای وب‌سایت‌ها، هر چند نمیتونه به راحتی به هر وبسایتی هم اعتماد کنه و نیاز به فاکتورهایی برای آنلایز محبوبیت و معروفیت وب‌سایت مثل بک لینک داره.
نظر و تجربه شخصی من اینه که فاکتور بک لینک و پیج رنک به مرور زمان خیلی کمرنگ میشه و جای خودش رو به سایر فاکتورهای E-E-A-T میده.

 

line

mohsen larimi‎به نظر شما  هوش مصنوعی در الگوریتم های گوگل چقدر تاثیر گذار بوده و در آینده چه تاثیراتی خواهد داشت ؟

 

majid abedترجیح میدم در مورد چیزی که اطلاعات کافی در موردش ندارم نظر تخصصی ندم ولی چند مورد رو بهش اشاره میکنم.
بعضی از اتفاقات در وب ماندگار و پایدار بودن مثل زمانی که وب دایرکتوری ها جای خودشون رو به سرچ انجین ها دادن.
در مقابل اون بعضی از موارد هم بیشتر فقط یک ترند کوتاه مدت بودن مثل بعضی از شیوه های ارتباط برقرار کردن مثلا همین کلاب هاوس، مخاطب‌های خودشون رو داشتن و دارن ولی دنیا رو متحول نکردن.نظر شخصی من اینه که هوش مصنوعی به معنی ماشین لرنینگ می‌تونه تا حد زیادی در رفتار کاربر و سرچ انجین ها تاثیر بذاره ولی نه در اون حد افسانه ای که دنیا رو قراره ربات ها کنترل کنن و چیزایی مشابه به اینها. توجه داشته باشید که سیستم‌ها نیاز به منبع تغذیه دارن.
بحث های خیلی زیادی در مورد این وجود داشت که سرورهای گوگل برای اینکه نتایج جستجو رو با این کیفیت بخوان به کاربرها تحویل بدن چه میزان زیادی انرژی مصرف می‌کنن و چه میزان زیادی آلایندگی دارن. نمیگم از کار میفتن و جمع آوری میشن، نمیگم هم ربات ها انسان ها رو کنترل میکنن، هر جا احساس کردی ربات ها دارن کنترلت میکنن فقط کافیه فیوز برق رو قطع کنی.
ولی در کل نظر من اینه که این خیلی شبیه به یک ترند کوتاه مدت نیست و می‌تونه واقعا دنیای سرچ رو تغییر بده .کما اینکه همین الان هم بخش هایی از تولید، آنالیز و بهینه سازی محتوا به شکل خیلی خوبی توسط هوش مصنوعی درحال انجام هستش.

line

mohsen larimi‎اگر اینترنت به سمت ملی شدن و محدود شدن برود آینده سئو در ایران را چطور پیش بینی می کنید ؟

 

majid abed  حتی زمانی که به دلایل مختلفی طی چند سال گذشته دسترسی به اینترنت برای بعضی از افراد محدود شدن بود عده دیگه ای میتونستن با شرایطی به شبکه اینترنت دسترسی داشته باشن. ممکنه باز هم این اتفاق بیفته، یعنی عده ای از مردم در شرایطی دسترسی شون به اینترنت قطع بشه ولی اگر بخوایم واقع بینانه نگاه کنیم کشور ایران هنوز خیلی وابسته تر از اینه که بتونه واردات کالای خودش رو از کشورهای دیگه قطع کنه و عملا این اقتصاد وابسته نمیتونه تو بلند مدت شبکه اینترنت رو برای همه قطع کنه. (البته امیدوارم)

حالا در مورد اینکه بخشی از سایت ها قطع بشن چند سناریو وجود داره.
بخشی از سایت ها مثل گوگل، اینستاگرام و ... ایران رو تحریم کنن، که خب همین الان هم این اتفاق داره تا حدی رخ میده و هر روز هم بیشتر میشه. مردم تا جایی که بتونن تحریم ها رو دور میزنن و جایی که کمتر بتونن تحریم ها رو دور بزنن به سمت ابزارها یا روش های جایگزین مثل تلگرام و ... میرن

ولی در مورد اینکه سایت ها از ایران فیلتر بشن، چیز جدیدی نیست و بعید می‌دونم این اتفاق به شکلی اتفاق بیفته که افرادی که لازم دارن فیلتر نباشن (مثل به اصطلاح آقازاده‌ها و ...) نتونن فیلتر رو رد بکنن، که خب این باعث میشه بقیه افراد هم به نوعی فیلتر رو رد بکنن.
اول آخر ما کار خودمون رو میکنیم ?

ولی در مورد سئو در شرایط محدودیت اینترنت
سئو مخفف search engine optimization هستش و به معنی بهینه سازی موتور سرچ هست.
درسته در ایران فقط گوگل به عنوان موتور سرچ شناخته میشه ولی به طور خلاصه، حتی اگر یک درصد ارتباط مردم ایران با اینترنت قطع بشه، این بازار به سمت یک جستجوگر یا نرم‌افزار داخلی یا خارجی دیگه حرکت می‌کنه . حالا میخواد یوز و پارسیک و ... باشه , میخواد بینگ و یاندکس و بایدو باشه
کارشناس بهینه سازی سایت احتمالا اینجا فقط چک لیستش عوض میشه (میدونید که چی میگم ?)

line

mohsen larimiبرای سئو کارهای ایرانی پروژه های فارسی زبان را بیشتر پیشنهاد می کنید یا کار کردن روی پروژه های خارجی ؟

 

majid abedفرقی نداره سئو باشه یا هر فعالیت خدماتی یا تولیدی دیگه.
کشوری که ارزش پولش پایین تر از کشور دیگه ای باشه و نیروی کار اونجا ارزون تر دربیاد براش میصرفه صادرات کنه به کشوری که ارزش پولش بالاتره مثلا برای یک تولید کننده و خدمات دهنده ایرانی میصرفه که خدمات و کالاهای خودش رو به کشورهای امریکایی، اروپایی عربی، روسی و ... صادر کنه.
ولی شما احتمالا براتون به صرفه نیست کالایی تولید کنید یا خدماتی ارایه بدید و به چین صادر کنید، دلیلش خیلی ساده است ظاهراً به اسم پول ایران کمترین ارزش رو تو دنیا داره ولی در عمل کشوری مثل چین برای اینکه تولید و صادرات دنیا رو کنترل کنه به شدت اقدام به کم ارزش کردن پولش و کاهش هزینه های می‌کنه.
بنابراین پیشنهاد من صادرات کالا و خدمات هست، هرچند کار ساده ای نیست ولی درآمد و منافع خیلی بیشتری داره
البته باید اشاره کنم که سئو در زبان های غیرفارسی اصلا کار ساده نیست و هزینه و چالش های خودش رو داره.
ولی برای کسایی که عاشق سئو هستن تجربه بسیار لذت بخشی هست.

line

mohsen larimiپیشنهاد شما برای کسب و کارهای کوچک و تازه تاسیس در مبحث سئو چیست و از چه راهی میتونن بهتر و سریعتر جواب بگیرند ؟

 

majid abedسئو یک فرایند بلندمدت هستش
پیشنهاد میکنم تخصصی تر شروع کنند و سعی نکنند به اصطلاح چندین هندوانه رو با یک دست بردارند.
حتی شاید گاهی اصلا نیاز نباشه با سئو شروع کنند و بازار هدف اونها جای دیگه ای مثل شبکه های اجتماعی باشه
ولی اگه وارد سئو میشن از ابتدا با دید بلندمدت وارد بشن، به این فکر کنن که چطوری میتونن تو حوزه تخصصی خودشون تبدیل به مارکت لیدر بشن، برای برندینگ و تجربه کاربری و رضایت مشتری هزینه کنند  . و در نهایت ارزش آفرین باشن و نه کپی کننده.

line

mohsen larimiممنون جناب آقای عابد که در این روزهای پر مشغله وقت گذاشتید و این گفتگو را انجام دادید و همچنین از پاسخگویی خوبتون بسیار سپاس گذارم .
‎اگر حرفی یا سخنی در انتها هست بفرمایید.
‎همچنین ممنون میشویم نظرتان را در مورد لرنو وب و مدیریت این سایت بفرمایید

majid abedممنونم ازتون
لرنو وب رو من با محسن کریمی، دوست و همکار عزیزم شناختم و البته برای من که عاشق کتاب هستم، کتاب سئوی پیشرفته محسن عزیز ایده ها و دیدگاه های خیلی جالبی داشت.
پیشنهاد میکنم به دوستان متخصص حتما مطالعه اش کنن.
و تشکر میکنم که این فرصت در اختیار من قرار گرفت که با دوستانم گپی برنم.

line

mohsen larimiکاربران عزیز لرنو وب می توانند از طریق وب سایت زیر با آقای عابد در ارتباط باشند .

Website: Majidabed.ir

Instagram : @majidabedseo

مشخصات نویسنده
نام نویسنده : محسن کریمی
محسن کریمی هستم . مدیرعامل شرکت ایفا نت و مدیر لرنو وب . تمام سعیمان در لرنو وب این است محتوایی بسیار با کیفیت و بی نظیر به شما ارائه کنیم.

دیدگاه‌ها  

noavatar
# کامبیز
خیلی وقت بود گفتگو نذاشته بودید . خواهشا با افراد بیشتری هم گفتگو کنید و سوالات چالشی تر بذارید. خسته نباشید
پاسخ دادن
noavatar
# لرنووب
ممنون از نظر شما .حتما سعی میکنیم گفتگوها را بیشتر کنیم. اگر شخص خاصی مدنظرتان هست تا باهاش گفتگو کنیم به ما اعلام کنید . همچنین در مورد سوالات ما بسیار مفتخر میشیم اگر پیشنهادات خودتون را بگید تا در گفتگوهای بعدی استفاده کنیم.
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

دوره های پر طرفدار

آموزش تولید محتواآموزش سئوآموزش طراحی سایت

کتاب سئو تالیف مهندس کریمی

خرید کتاب سئو seo  پیشرفته

هم اکنون می توانید این کتاب ارزشمند که به عنوان رفرنس اساتید در خیلی از موسسات آموزشی تدریس می شود را تهیه کنید.

آخرین آزمایش های لابراتوار

آزمایش یکآزمایش شماره یک :

تاثیر موقعیت کیورد در عنوان

 

آزمایش دوآزمایش شماره دو:

url فارسی یا url انگلیسی ؟

 

آزمایش سهآزمایش شماره سه:

تاثیر چگالی کلمات کلیدی

دوره های آموزش سئو

 لرنووب،آکادمی لرنووب،لوگو

دوره هایی که در لرنو وب برگزار می شود از حرفه ای ترین دوره های تخصصی آموزش سئو در ایران است که به جای مفاهیم تئوری , تجربیات تخصصی به شما آموزش داده می شود .این دوره ها با همکاری آموزشگاه سئو لرنووب و موسسه پارسه طراحی شده اند. و پس از اتمام مدارک معتبری از فنی حرفه ای , ایزیران وزارت دفاع و ... ارائه می گردد . دوره های دارای 3 ماه پشتیبانی مشاوره سئو هستند و تا تبدیل شدن شما به یک سئوکار حرفه ای شما را تنها نمیگذارند .  سایر توضیحات 

گپی با متخصصین

گپی با متخصصین

معرفی اعضای اصلی تیم لرنو وب


مدیر بخش سئو

سعید مختاریسعید مختاری

مدیر بخش برنامه نویسی

حسین اکبریحسین اکبری

مدیر بخش لینک بیلدینگ

ایمان صدیقیایمان صدیقی

مدیر بخش محتوانویسی

آدرس و شماره تماس لرنو وب


? آدرس دفتر امور قراردادها و کلاس های خصوصی :

تهران - م جمهوری . خ جمهوری . بعد از باستان . پ 1488 .                                  طبقه اول - واحد 2

? آدرس دفتر ونک , کلاس های عمومی :

تهران میدان ونک، ابتدای ملاصدرا، طبقه 3، واحد 8

? آدرس شعبه اراک : میدان شورا ، مجتمع خاتم - واحد 3

facebook instagram twitter youtube linkedin