آزمایشگاه سئوتحلیل رایگان سایتلغت نامه سئوآزمون رایگان سئو

آموزش تولید محتواآموزش سئوآموزش طراحی سایت

رسانهکتاب های الکترونیکی سئوپادکست های صوتی سئوویدئوهای آموزشی سئونرم افزار های تخصصی سئو

مشاهده دوره های سئو

تحلیلی بر مقاله ctr سایت سئوروز

سئو روز

چند روز پیش دیدم دوست خوبم آقای طاووسی مقاله ای در مورد ctr و تاثیرات آن نوشته و تصمیم گرفتم نظر خودم را در مورد این مقاله بنویسم.مقاله را می توانید از آدرس https://seorooz.net/ctr-effect  مطالعه کنید . در زیر هم من این مقاله را برای مطالعه قراردادم.

این روزها زیاد می بینم، که نرم افزار افزایش نرخ کلیک، به فروش گذاشته میشه و یه بحث تاریخی به نام تاثیر CTR ، دوباره بعد از چند سال، داره زیاد میشه.

انگار زمان به عقب برگشته، و عقب گرد کردیم به چند سال پیش سئو و فاکتور های سئو!

 


اما طبق معمول، قصد ندارم، بگم افزایش CTR  فایده نداره و قصد هم ندارم بگم، فایده داره! بلکه یه چالش منطقی رو وسط میکشم.بازهم با من همراه باشید، تا تحلیل عمیق تر رو یاد بگیریم…
به صورت کلی و عامیانه، چند دسته تحلیل گر در سئو وجود داره:

۱- کسانی که تا یچیزی میشنون یا میخونن میرن انجام میدن.

۲-کسانی که با دید بسته، تحلیل می کنند و اکثر مواقع اشتباه می کنند و خودشون هم خبردار نیستند که اشتباه می کنند و در معمولا در حوزه خودشون، انسان های مغروری هستند.

۳-کسانی که با دید باز، تحلیل می کنند، و بیشتر تحلیل هاشون درست از آب در میاد.

شما جزو کدوم دسته هستید؟اگر جزو دسته دوم باشید، به احتمال زیاد خودتون رو جزو دسته سوم می دونید!

حالا، با موضوع تاثیر CTR ، تحلیلمون رو عمیق تر می کنیم…

عده زیادی، فقط می دونند یا شنیدند که نرخ کلیک، در رتبه گوگل موثر هست.در همین بین، بعضی هاشون فکر می کنند، CTR خیلی مهم هست. و بعضی ها صرفا به عنوان یکی از چند صد فاکتور تاثیر گذار بهش نگاه می کنند و بعضی ها هم مثل من(محسن) و آقای مهدی زاده، نرخ کلیک رو در کنار سایر فاکتور ها و به شرط و شروط هایی، موثر می دونند.هر چند همه فاکتور ها چنین هستند.

عده ای هم نرم افزار هایی تولید کردند، که با آی پی های مختلف، و مانند یک انسان(نه ربات.یعنی User Agent از نوع بشر)، با کلمه کلیدی مورد نظر، روی لینک سایت ما، کلیک می کنه، و در نتیجه CTR رو بالا می بره.

در نهایت، عده ای، با استفاده از این نرم افزار ها، هیچ جوابی نگرفتند، و به این نتیجه رسیدند که CTR چندان تاثیری در رتبه بندی گوگل نداره و عده ای هم، عقیده برعکسی پیدا کردند.

 

اما داستان چیه؟چرا نتیجه گیری ها همیشه منتاقض هست؟همونطور که در پست تناقض های سئو گفتم، داده های غلط و ناکافی منجر به نتیجه گیری های غلط و ناکافی میشه.و درباره CTR دقیقا چه اتفاقی میفته که ما ازش خبر نداریم و نتیجه گیری های اشتباه می کنیم؟

فرض کنید برای سایت x.com  و کلمه کلیدی “تور مسافرتی” با فرض رتبه فعلی ۸ صفحه اول گوگل، در ماه، سه هزار تا Impression هست و بصورت میانگین برای سایت هایی که در کلمه کلیدی “تور مسافرتی” در صفحه اول گوگل هستند، یک محدوده عددی، CTR وجود داره.مثلا لینک یک، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد.لینک دو بین ۲۰ تا ۴۰ درصد.و همینطور تا لینک ۱۰، مثلا بین ۲ تا ۵ درصد.

حالا اگر شما از یک نرم افزار به طبیعی ترین شکل ممکن برای افزایش نرخ CTR صفحات سایتتون استفاده کنید، دقیقا این اتفاق می افته:

کلمه کلیدی “تور مسافرتی” که در طول یک سال گذشته، به صورت میانگین ماهانه، ۳۰۰۰ تا Impression داشته، ناگهان، بعد از یک سال، Impression این کلمه کلیدی، فقط تو یک ماه، به شکل غیر عادی و ناگهانی زیاد میشه.پس تا اینجای کار، ما یک افزایش Impression ناگهانی غیر عادی داریم.اما فرض رو بر این می گیریم، که این افزایش ناگهانی Impression ، از نظر الگوریتمی غیر عادی نیست.چون ممکنه با یه تبلیغ تلویزیونی در ایران، میزان سرچ یک سری کلمات کلیدی بصورت ناگهانی زیاد یا کم بشه.

اتفاق بعدی که می افته، غیر عادی شدن CTR یک سایت نسبت به میزان Impression هست.سوتی ماجرا دقیقا همینجاست.دقیقا به اندازه ای که impression افزایش پیدا کرده، نرخ کلیک، هم دقیقا به همون اندازه برای یک سایت(و حتی برای همه سایت ها) زیاد شده.و این چیزی که یه الگوریتم عقب مونده یه موتور جستجو، خیلی راحت می تونه بهش پی ببره.چون همیشه CTR تا حدی نسبت به Impression رشد می کنه و وقتی میزان Impression یه کلمه کلیدی ۱۰۰۰ بوده و نرخ کلیکش برای سایت رتبه N ، سی درصد بوده، و حالا، میزان Impression میشه ۲۰۰۰ و همه این ۲۰۰۰ تا Impression تبدیل به کلیک میشن، و CTR برای یک سایت، همزمان با افزایش Impression میشه، ۹۰ درصد، کاملا مصنوعی و خیلی خیلی تابلو هست و طبیعیه که اثری نداشته باشه!

با همه این توضیحات، پس چطور، نرخ کلیک، می تونه در رتبه بندی موثر باشه؟جواب: به این شکل که CTR خیلی طبیعی و متناسب با Impression ، زیاد بشه، و در عین حال در کنار فاکتور های دیگه باشه.

درباره نرخ متناسب CTR نسبت به Impression ، باید بگم، که تو هر موضوعی، همیشه کلیک، فاصله زیادی با میزان دیده شدن یا همون Impression داره.برای مثال، کلمه کلیدی “تور مسافرتی” اگر ۵۰۰۰ بار در ماه جستجو بشه، سرجمع کلیک ها روی سایت هایی که با این کلمه در نتایج گوگل هستند، ممکنه به ۵۰۰۰ نرسه و حداکثر میزان CTR تک تک سایت های حاضر در نتایج هم، تا یک سقفی و بسته به رتبشون زیاد میشه.مثلا هیچ وقت سایتی که رتبه آخر صفحه اول رو داره، هر چقدر هم مشهور باشه، ۷۰ درصد کلیک خورد نداره.اینجاست که با نرم افزار افزایش CTR ، تحلیل و نتیجه گیری می کنیم و کلا به نتیجه اشتباه می رسیم که پس اصلا CTR موثر نیست! در حالی که، CTR به شکلی که ما زیادش کردیم موثر نیست! نه این که کلا موثر نباشه.

درباره اینکه گفتم، فاکتور CTR باید کنار بقیه فاکتور ها باشه، هم باید بگم که وقتی، نرخ کلیک بالا باشه، ولی نرخ دفع کاربر به دلایل مختلف مثل سرعت پایین سایت، بالا باشه، و یا CTR یک مدت بالا بره و بعدش به مقدار سابق برگرده یا کمتر بشه و همچنین با Impression همخوانی نداشته باشه و خیلی فاکتور های دیگه، در این حالت، الگوریتم گوگل و هر موتور جستجوی خنگی(!)، تصمیمی می گیره، که ازون افزایش CTR صرف نظر کنه و در رتبه بندی برای سایتی که نرخ کلیکش زیاد شده، تاثیر نده.ما هم به خاطر اینکه دید وسیعی نداشتیم و همه ابعاد رو در نظر نگرتفیم، نتیجه گیری های اشتباه می کنیم.

و حال نظر من
تا حدود زیادی با حرف های شما موافقم . اینکه Impression یک کیورد یکدفعه زیاد بشه و همه ی این افزایش ورودی به یک سایت هدایت بشه کاملا مشکوکه و ممکنه ctr را برای اون بی اثر کنه.
اما ctr فاکتور بسیار بسیار مهمیه که با هوشمندتر شدن گوگل اهمیت بیشتری هم پیدا کرده .من چند وقته دارم روی این موضوع کار می کنم.
گوگل جدیدا به شدت علاقه منده که صفحه ای را به کاربر نشون بده که خیلی مفیدتره.این موضوع را من روی یک سایت تست کردم.بک لینک زیادی را از یک کیورد به دامنه اصلی یک سایت هدایت کردم.اما در نهایت گوگل یکی از صفحات این سایت که هیچ بک لینکی نداشت بالا آورد.
و یک چیز خیلی عجیب تر که دیدم این بود.گوگل در هر بار جستجو یک بار دامنه اصلی که بک لینک زیادی با کلمه کلیدی مورد نظر ما داشت در نتایج نشون میداد و یکبار صفحه ای که بک لینکی نداشت اما برای اون کلمه کلیدی خیلی مناسب تر بود.
به نظر من با این روش می خواست رفتار کاربر را بسنجه .
و رفتار کاربر اغلب از طریق ctr سنجیده میشه.
بنابراین اگر بتونیم ctr را نسبت به جایگاه اون افزایش بدیم.جایگاه رتبه در گوگل هم افزایش پیدا می کنه.
برای مثال اگر یک سایت با جایگاه ۷ در رتبه اول ۲۰ کلیک داشته و الان تبدیل شده به ۱۰۰ کلیک به نظر من پیشرفت قابل ملاحظه ای در جایگاه گوگلش خواهد داشت.
البته به نظر من هم چیزی که اهمیت داره ctr طبیعیه.گوگل راههای زیادی داره برای تشخص اینکه یک ctr واقعی هست یا نه
مثل time on site
مثل لاگین بودن افراد در جیمیل شان که واقعی بودن اونها را نشون میده
و مهمترین ابزار گوگل همون مرورگر گوگل کرومه که خیلی ها ازش غافل اند.و سئوکارهای دنیا اکثرا معتقدند گوگل از طریق گوگل کروم رفتار کاربران را بررسی می کنه و روی نتایج تاثیر میگذاره.از روی سرچ های قبلی که کاربر در کروم انجام داده یا اکانت کروم آن یا کوکی ها و … می تونه واقعی بودن کاربر را تشخیص بده .
بنابراین من مثل شما موافقم ctr غیرطبیعی کمکی نمیکنه اما ctr طبیعی تاثیر فوق العاده ای داره و به هیچ وجه نباید از تاثیرش غافل بود.
با تشکر

مشخصات نویسنده
نام نویسنده : محسن کریمی
محسن کریمی هستم . مدیرعامل شرکت ایفا نت و مدیر لرنو وب . تمام سعیمان در لرنو وب این است محتوایی بسیار با کیفیت و بی نظیر به شما ارائه کنیم.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

دوره های پر طرفدار

آموزش تولید محتواآموزش سئوآموزش طراحی سایت

کتاب سئو تالیف مهندس کریمی

خرید کتاب سئو seo  پیشرفته

هم اکنون می توانید این کتاب ارزشمند که به عنوان رفرنس اساتید در خیلی از موسسات آموزشی تدریس می شود را تهیه کنید.

آخرین آزمایش های لابراتوار

آزمایش یکآزمایش شماره یک :

تاثیر موقعیت کیورد در عنوان

 

آزمایش دوآزمایش شماره دو:

url فارسی یا url انگلیسی ؟

 

آزمایش سهآزمایش شماره سه:

تاثیر چگالی کلمات کلیدی

دوره های آموزش سئو

 لرنووب،آکادمی لرنووب،لوگو

دوره هایی که در لرنو وب برگزار می شود از حرفه ای ترین دوره های تخصصی آموزش سئو در ایران است که به جای مفاهیم تئوری , تجربیات تخصصی به شما آموزش داده می شود .این دوره ها با همکاری آموزشگاه سئو لرنووب و موسسه پارسه طراحی شده اند. و پس از اتمام مدارک معتبری از فنی حرفه ای , ایزیران وزارت دفاع و ... ارائه می گردد . دوره های دارای 3 ماه پشتیبانی مشاوره سئو هستند و تا تبدیل شدن شما به یک سئوکار حرفه ای شما را تنها نمیگذارند .  سایر توضیحات 

گپی با متخصصین

گپی با متخصصین

معرفی اعضای اصلی تیم لرنو وب


مدیر بخش سئو

سعید مختاریسعید مختاری

مدیر بخش برنامه نویسی

حسین اکبریحسین اکبری

مدیر بخش لینک بیلدینگ

ایمان صدیقیایمان صدیقی

مدیر بخش محتوانویسی

آدرس و شماره تماس لرنو وب


? آدرس دفتر امور قراردادها و کلاس های خصوصی :

تهران - م جمهوری . خ جمهوری . بعد از باستان . پ 1488 .                                  طبقه اول - واحد 2

? آدرس دفتر ونک , کلاس های عمومی :

تهران میدان ونک، ابتدای ملاصدرا، طبقه 3، واحد 8

? آدرس شعبه اراک : میدان شورا ، مجتمع خاتم - واحد 3

facebook instagram twitter youtube linkedin